نشریه محیط زیست و مهندسی آب، یک نشریه با دسترسی آزاد است و تمامی مقالات منتشر شده در این نشریه  به صورت دسترسی آزاد منتشر می شوند. به این معنی که متن کامل مقالات بلافاصله بعد از چاپ، به صورت رایگان برای خواندن، دانلود و اشتراک گذاری در دسترس عموم است. تمامی مقالات در نشریه محیط زیست و مهندسی آب تحت شرایط مجوز  Creative Commons Attribution License International (CC-BY  4.0)  منتشر می شوند که به کاربران اجازه می دهد: مقاله را آزادانه بخوانند، پرینت و دانلود کنند و یا مجددا توزیع یا منتشر کنند (مثلاً نمایش در یک دیتابیس). 

 انتشارات دسترسی آزاد، انتشاراتی است که دو شرط زیر را داشته باشد:

1- نویسنده (ها) و صاحبان حق کپی رایت، به همه خوانندگان حق دسترسی دائمی، رایگان، غیرقابل فسخ، جهانی و مجوز کپی، استفاده، توزیع، انتقال و نمایش اثر به صورت عمومی و ایجاد آن را اعطا می کنند. توزیع آثار منتشر شده، در هر رسانه دیجیتالی برای هر هدفی، مشروط به ذکر  مناسب سهم نویسندگی و همچنین حق ایجاد تعداد کمی از نسخه های چاپی برای استفاده شخصی آنها آزاد باشد.

2- نسخه کامل اثر و تمام اطلاعات تکمیلی مرتبط با آن، از جمله یک کپی از مجوز   ذکر شده در بالا، در یک فرمت و استاندارد الکترونیکی مناسب، بلافاصله پس از انتشار اولیه در حداقل یک مخزن آنلاین وابسته به یک موسسه دانشگاهی یا انجمن علمی سپرده  و ذخیره می‌شود. این مخزن نگهداری رسمی می تواند سازمان دولتی، یا سایر سازمان های ثبت شده در راستای ایجاد  دسترسی آزاد، توزیع نامحدود، قابلیت همکاری و بایگانی طولانی مدت باشد.

انتشار با دسترسی آزاد مزیتهایی برای نویسندگان محترم دارد.  از جمله 1.6 برابر استناد بیشتر و 4 برابر دانلود مقالات OA  (با دسترسی آزاد) بیشتر از مقالات با دسترسی محدود.