%0 Journal Article %T ارزیابی بهره‌برداری از سامانه‌های آبیاری، منابع یادگیری و نیازسنجی آموزشی گلخانه‎ داران با رویکرد سازگاری با کم‌آبی (مطالعه موردی: استان قزوین) %J محیط زیست و مهندسی آب %I انجمن علمی سیستم های سطوح آبگیر باران ایران %Z 2476-3683 %A فرح زا, محمد نوید %A نظری, بیژن %D 2021 %\ 10/23/2021 %V 7 %N 3 %P 520-532 %! ارزیابی بهره‌برداری از سامانه‌های آبیاری، منابع یادگیری و نیازسنجی آموزشی گلخانه‎ داران با رویکرد سازگاری با کم‌آبی (مطالعه موردی: استان قزوین) %K آزمون‌های آماری %K آموزشگران %K الگوی سه‌بعدی %K دلفی %R 10.22034/jewe.2021.260337.1476 %X تأکید بر منابع آموزشی مبتنی بر سازگاری با کم‌آبی باعث سازگار شدن تولید با شرایط اقلیمی می‌شود. در این پژوهش پس از شناسایی منابع آموزشی، نیازهای آموزشی گلخانه‌داران با تأکید بر شرایط کم‌آبی تعیـین و اولویت‌گذاری شدند. برای نیازسنجی آموزشی از الگوی سه‌بعدی و روش دلفی استفاده شد. در تحلیل داده‌ها از شاخص‌های میانگین، انحراف معیار و آزمون‌های کولموگروف و اسمیرنف، تی تک نمونه‌ای، نشانه تک نمونه‌ای، کروسکال-والیس و یومن ویتنی استفاده شد. یافته‌ها نشان دادند وضعیت بهره‌برداری از سامانه‌های آبیاری از سه دیدگاه "گلخانه‌داران"، "صاحب‌نظران" و "آموزشگران" به­ترتیب دارای امتیاز 95/0±34/4، 04/1±83/2 و 64/0±86/2 (از امتیاز کل 5) است. وضعیت بهره‌برداری از منابع آموزشی از سه دیدگاه به­ترتیب دارای امتیاز 23/1±26/2، 99/0±46/2 و 10/1±56/2 بود. همچنین میزان آگاهی و مهارت گلخانه‌داران نسبت به نیاز‌های آموزشی از سه دیدگاه به­ترتیب دارای امتیاز 9/0±61/3، 09/1±50/2 و 9/0±48/2 است. ارزیابی‌ها نشان دادند گلخانه‌داران از اصول بهره‌برداری صحیح از سامانه‌های آبیاری آگاهی ندارند و نسبت به نیازهای آموزشی نیز از دانش و مهارت کافی برخوردار نیستند. تغییر در محتوا و نحوه‌ی استفاده از منابع آموزشی با توجه به شرایط و علایق گلخانه‌داران امری ضروری و لازم است. همچنین با اهمیت‌ترین نیازهای آموزشی گلخانه‌داران بر اساس سه دیدگاه به­ترتیب مربوط به گویه‌های «مدیریت زمان مراحل مختلف آبیاری»، «نحوه بهره‌برداری از سامانه‌های آبیاری» و «معرفی سامانه‌های مختلف آبیاری و شناخت معایب و مزایای آن‌ها» بود. %U http://www.jewe.ir/article_129275_5a4ec932193eafb80a29775e78fb46f9.pdf