%0 Journal Article %T عوامل موثر بر تجارت آب مجازی محصولات کشاورزی ایران ( کاربرد مدل خودرگرسیون برداری پانل) %J محیط زیست و مهندسی آب %I انجمن علمی سیستم های سطوح آبگیر باران ایران %Z 2476-3683 %A حکمت نیا, مهران %A صفدری, مهدی %A حسینی, سید مهدی %A دادرس مقدم, امیر %D 2021 %\ 06/22/2021 %V 7 %N 2 %P 344-355 %! عوامل موثر بر تجارت آب مجازی محصولات کشاورزی ایران ( کاربرد مدل خودرگرسیون برداری پانل) %K آب سبز %K آب آبی %K آب خاکستری %K صادرات آب مجازی %K واردات آب مجازی %R 10.22034/jewe.2020.249815.1429 %X تجارت فیزیکی محصولات کشاورزی از یک کشور به کشور دیگر، انتقال مجازی منابع آب یا تجارت آب مجازی را به­همراه دارد. زیرا کالاهای کشاورزی حاوی آب تعبیه شده فراوانی هستند. هدف این پژوهش تعیین کمیت تجارت آب مجازی محصولات کشاورزی ایران در دوره زمانی 2018-2001 و بررسی عوامل مؤثر بر تجارت آب مجازی محصولات کشاورزی ایران بود. در ابتدا ردپای آب و تجارت آب مجازی محاسبه شد. متغیرهای کلان اقتصادی مؤثر بر تجارت آب مجازی شناسایی و توابع واردات و صادرات آب مجازی تعیین شدند. سپس آزمون ایستایی متغیرها توسط آزمون ایم پسران شین صورت گرفت و برای بررسی عوامل مؤثر بر تجارت آب مجازی از روش خود رگرسیون برداری پانل استفاده شد. نتایج نشان داد قیمت نسبی صادراتی بیشترین تأثیر را بر صادرات آب مجازی محصولات کشاورزی ایران دارد. شوک وارد شده بر درآمد شرکای عمده تجاری منجر به کاهش صادرات آب مجازی شده است. در خصوص تابع واردات مشخص شد که قیمت‌های نسبی وارداتی و درآمد داخلی بیشترین تأثیر را بر واردات آب مجازی محصولات کشاورزی ایران دارد. نتایج بررسی تجارت آب مجازی نشان داد آب مجازی که ایران از سال 2001 تا 2018 به جهان صادر کرده  m3109 × 896/90 محاسبه شد که تقریباً 06/27‌% آب سبز، 10/66‌% آب آبی و 84/6‌% آب خاکستری بوده است. میزان واردات آب مجازی m3 109 × 260/280 برآورد شد که 75‌% آن مربوط به آب سبز بود. %U http://www.jewe.ir/article_119710_e74724bc01fa5fdc707a042f6b089d36.pdf